Etiquetes

dimarts, 19 de maig del 2009

VALORACIÓ MATERIAL




El recurs analitzat és troba en l’Espai LIC que és una aportació i una col•laboració oberta, dinàmica i compartida que vol ajudar a tots els professionals en el nou repte educatiu basat en la diversitat cultural que ens trobem a les aules de l’actual sistema educatiu. La web presenta diverses eines, metodologies, estratègies, pautes d’intervenció, materials didàctics i recursos de tota mena per tal de fer front a aquest nou context.

No obstant, he fet un anàlisi més concret d’una proposta didàctica que s’anomena “Comencem” que consta d’un material que ofereix un conjunt d’activitats i propostes didàctiques per facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana a l’alumnat nouvingut que s’acaba d’incorporar al sistema educatiu. És un bon recurs per treballar amb alumnat de tercer cicle d’educació primària o de l’etapa de secundària i es basa en l’adquisició de vocabulari de la vida quotidiana i en l’assoliment de conceptes bàsics de sintaxi, gramàtica i ortografia. Els temes que es treballen són significatius i funcionals però basats en l’execució de fitxes escrites que poden resultar poc motivants per l’alumnat. És adient per fer-ne ús en una aula d’acollida i potencia el treball individual i autònom de l’alumne, és per això que hi trobo a faltar més treball cooperatiu, joc interactiu o de diàleg amb la resta de companys on es treballi més la llengua oral en situacions reals de comunicació. No obstant, l’aconsellaria als docents i l’utilitzaria en assessoraments psicopedagògics ja que permet que el professorat tingui previstes una sèrie de mesures curriculars i metodològiques i un material curricular, que garanteixi l’aprenentatge intensiu de la llengua i la progressiva incorporació de l’alumnat a l’aula ordinària. Tot i això, aconsellaria al docent que combinés les fitxes escrites amb el treball en petit grup, en una metodologia activa que permetés més participació i que facilités la transferència, dels aprenentatges apresos, a contextos reals.

Existeixen altres pàgines web amb infinitats de recursos per treballar amb alumnat nouvingut com “aula intercultural”; “EDU365” però observo que, algunes de les activitats que es presenten, encara responen a un predomini d’un programa feble d’educació intercultural ja que l’escolarització d’alumnes immigrants està vinculada a les programes d’educació compensatòria pensades en contrarestar la marginació social i l’atenció educativa en la llengua. Trobo a faltar en aquestes webs informació en llengua àrab per tal que els alumnes i famílies puguin consultar més fàcilment tota la informació de que disposa.

El material analitzat respon a una política de normalització lingüística que es basa en fomentar l’ús del català, donar-hi efectivitat, normalitzar el seu ús i assegurar l’extensió del coneixement del català i com hem dit anteriorment, a un programa d’educació compensatòria tot i que observo que el programa d’educació intercultural fort també està guanyant terreny. Més concretament, en l’Espai LIC es presenta l’educació intercultural com a “cosa de tots” i no només adreçat a aquells casos de marginació social i amb dèficits escolars. S’han elaborat materials didàctics que donen una visió no etnocèntrica de les cultures dels països del Tercer Món i que s’adrecen a tota la població escolar i s’allunyen de pràctiques educatives de compensació de dèficits. No obstant, el recurs “Comencem” correspondria, més aviat, a un programa d’educació compensatòria. Penso que aquests alumnes han de rebre un ensenyament contextualitzat en les diferents matèries que hi ha al currículum amb els seus companys d’aula. Hem de pensar en una acceleració dels aprenentatges a través de diferents metodologies, com la personalització dels seus aprenentatges o com el treball cooperatiu a l’aula. S’ha de pensar que tots som diferents però que en l’ensenyament en l’atenció a la diversitat hem de tenir estratègies per a la igualtat. Hem de considerar la diversitat com a normalitat i que la diversitat ens ha de comportar una flexibilitat, una adaptació curricular i organitzativa, i un seguiment educatiu individualitzat.

A mode de conclusió, observo que tant la web “Espai LIC”, el material "Comencem" i d’altres comentades anteriorment, volen fer una crida a la col•laboració activa per avançar en una educació basada en el respecte i la convivència entre les diferents cultures. Opino que és una aposta clau per el present i el futur de la nostra societat i crec que es imprescindible potenciar espais a la xarxa que recolzin la reflexió, el punt de trobada i el treball en aquest sentit, de qui dia a dia, afrontem els reptes de la integració i la convivència intercultural.

1 comentari:

Montse ha dit...

Noies, la vostra webquest m'ha cridat l'atenció, penso que el tema que heu triat, pot enganxar molt als alumnes, ja sabem com influencien les series de televisió als joves! Molt encertat! A banda del tema que serveix per motivar als alumnes, la manera de treballar la interculturalitat m'ha semblat molt bo. Ja que els alumnes han de realitzar un treball teòric, buscant informació sobre el concepte a internet, i, alhora, realitzen un treball pràctic analitzant una situació que potser, a banda de la televisió, l'han vist en la vida real. M'ha agaradat molt la reflexió que han de fer, tan de la sèrie com de situacions conflictives que es puguin trobar. És molt important despertar aquest esperit crític als adolescents, ja que segurament, de vegades veuen situacions de discriminació i les poden considerar "normals", i amb l'activitat se'ls convida a posar-se al lloc de l'altre, cosa que m'ha semblat fantàstic. A més, he trobat molt encertat el demanar-los com actuarien si fossin professors, ja que penso que els fa veure el conflicte "des de fora" i des d'un punt de vista més just i objectiu, molt bo.
Per altra banda, el format també està molt bé, els objectius, les activitats i l'avaluació són clars i els estudiants saben què treballen i què aconsegueixen. En general, he trobat la webquest molt interessant i encertada, felicitats!!