Etiquetes

dilluns, 18 de maig del 2009

VINCLE DE LA WEBQUEST: COM TRACTEN LA INTERCULTURALITAT LES SERIES DE TELEVISIÓ?


A continuació teniu el vincle de la webquest:


http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3636&id_pagina=1

Aquesta Webquest va dirigida a alumnat de 3er i 4rt d’ESO i conté un material amb diverses activitats i metodologies pel tractament de la diversitat cultural a l'institut. Aquest programa es basa en què l’alumnat desenvolupi estratègies de comprensió crítica davant de les diferències i dels estereotips i assoleixi un adequat tractament de la diversitat cultural afavorint la convivència. La finalitat principal és que els alumnes aprenguin a pensar de manera crítica i presentar alternatives vàlides perquè la societat sigui més justa, basant-nos en uns valors de responsabilitat social. S’utilitza l’estudi de casos i la discussió de dilemes com a metodologia, adaptant-la a les situacions del grup-classe i es treballa a partir de la sèrie de televisió "Física o Química".

Alguns dels objectius que es pretenen assolir són: adquirir i desenvolupar eines o estratègies per a la resolució de conflictes que sorgeixen al camp educatiu en contexts interculturals; fomentar el treball grupal i la cooperació entre els diferents membres de l’aula; desenvolupar estratègies per evitar situacions de discriminació o exclusió i fomentar un anàlisi crític en l’alumnat en el marc de la interculturalitat en les series de televisió; d’entre altres.

La tasca s’inicia a partir de la visualització d’un vídeo de la sèrie de televisió “Física o Química” i a partir d’aquí es contesten unes preguntes sobre el vídeo per fer un anàlisi crític; es fa un debat en grup sobre els motius del sorgiment del conflicte o actitud racista; es pensa en una situació semblant o conflicte personal que hagin viscut i en fan un anàlisi de com es va resoldre; busquen informació a Internet sobre la interculturalitat; realitzen un joc de rol i com a activitat final elaboren un vídeo que mostri actituds de respecte a diferents cultures.

4 comentaris:

Marta Utset ha dit...

La vostra WQ m’ha cridat l’atenció des del primer moment que la van penjar. Partir d’un capítol d’una sèrie de TV tan popular com és Física o Química és motivador per a l’alumnat a qui va adreçat. El disseny tècnic em sembla correcte i encertat. Tot i que algun dels recursos que aporta semblen més adequats per al professorat que acompanya la realització de la WQ, en general, funcionen els enllaços i ajuden a realitzar les activitats. Per exemple, m’ha agradat molt “la graella per l’anàlisi del conflicte viscut”. Per contra, trobo a faltar algun ajut per a la realització del vídeo com a activitat final proposada. En general, la tasca està ben explicada i el procés fa reflexionar a partir d’experiències d’altres i pròpies. Quant als continguts, tracta conceptes treballat a l’assignatura, fonamentalment la resolució de conflictes i la diversitat cultural. La guia didàctica és molt completa, amb una proposta concreta de temporització. Destaca la finalitat de reflexió crítica que pretén despertar en l’alumnat. La rúbrica d’avaluació descriu i exemplifica els criteris d’avaluació dels continguts i activitats avaluables. A més, remarca la importància de l’avaluació de tot el procés així com de l’autoavaluació i la coavaluació.

nbonetll ha dit...

marta la vostra WQ em sembla superinteressant. Els alumnes (en general tothom) miren la TV i molts cops s'empapen dels estereotips que transmeten sense anar més enllà. Actualment les sèries juvenils transmeten posicionaments tant clars com la diferència de rols en funció del sexe que fan que les persones que segueixen aquest tipus sèries acabin reproduïnt de forma inconscient aquests rols al seu dia a dia. Reflexionar sobre aquestes qüestions crec que és de vital impotància. Cal que vegin les coses amb un mirada crítica, i des de l'escola crec que podem exercir aquest paper! gràcies per aquesta WQ. Molt interessant!

Eva ha dit...

Felicitats per la feina feta, m'ha sembla un recurs molt original.
M'ha semblat un recurs molt motivador pels alumnes, que fàcilment els pot enganxar a parlar del tema, ja que es poden veure molt fàcilment reflectits en els personatges del vídeo. La guia didàctica està molt ben plantejada, és completa i pràctica. La rúbrica d'avaluació és molt detallada, descriu bé els criteris d'avaluació dels continguts i les activitats.

PALOMA REMEZAL OJEDA ha dit...

Volia donar-vos l'enhorabona per la feina ben feta. Sens dubte les sèries de TV tenen un gran poder d' atracció i convissió davant els adolescents i resulta força interessant poder analitzar com tracten certes temàtiques d’actualitat social i quina influència tenen en el públic al que van destinades.
Cal destacar a més a més de la riquesa de continguts que presenta la WQ, el fet que es basi en un model crític. Les característiques de la nostra societat està potenciant que els joves es posicionin davant els temes conflictius en una postura còmoda i de poc intervencionisme. Són totalment acrítics davant molts temes que els repercuteixen directament. Per aquest motiu em sembla molt bé que a través del treball que es proposa s’ensenyi a l’alumnat a ser crític davant aquells temes socials que els afecten directa o indirectament; com a membres de la societat que són s’han d’implicar i participar activament.